Vi började med att prata om vad vi vet om magneter och magnetism. Vi kom fram till att det är "sånt som fastnar". Barnen hade erfarenhet av magneter på kylskåp.
Barnen blev presenterade för föremål i olika material och fick ställa en hypotes kring huruvida materialet var magnetiskt eller inte.
Sedan genomförde vi vår undersökning och testade våra hypoteser:
Resultatet var att nyckelringen (inte nycklarna), metallen på tågvagnen samt metallen på penseln var magnetiskt. Resten var det inte.
Vår slutsats är att våra hypoteser inte stämde fullt ut, även om vi ibland var något på spåren. Vi enas om att det endast verkar vara metall som är magnetiskt. MEN! Nycklarna var ju inte magnetiska, fastän de var av metall. Nyckelringen, däremot, var ju magnetisk. Detta förbryllar oss. Kanske är det som ett barn sa: att "metallen är lika fast olika"? Vi låter denna tanke gro...
Efter denna naturvetenskapliga undersökning fick barnen gå runt i rummet med magneter och söka efter material som var magnetiskt.
Men elementet var!
Barnen hittade även fler tågvagnar som var magnetiska. Fast, ibland "puttade" tågvagnarna bort varandra. Vi undersökte vilka sidor av tågen som attraherade varandra och vilka som repellerade varandra. Barnkommentar: "Dessa sidorna gillar varandra!" Våra egna magneter fungerade likadant, med en nordände och en sydände.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar